Alla inlägg den 10 oktober 2006

Av Johan - 10 oktober 2006 15:08

I en väldigt intressant post på Copyriot idag skriver Rasmus bl.a om det talade ordets status.På ord som talas finns inget av den upphovsrätt som tilldelas skrivna ord. Om jag är inbjuden till en radiostudio och pratar i en minut, eller om en tevekamera filmar mig när jag på eget bevåg går ner till torget och håller samma utläggning i en megafon, så kan inspelningen sändas och repriseras ohämmat i radio och teve. Jag har inget att säga till om, såtillvida jag inte sjöng fram mitt budskap, för då är det inte talade ord utan ett musikaliskt verk som måste rapporteras in till Stim...Ponera istället att jag i stället för att framföra dem muntligt skriver ner exakt samma ord, och låter publicera dem som en tidningsartikel eller en bloggpost. Då är det inget snack om upphovsrätten. Inte ens om tidningen betalt mig för att skriva texten, får de återpublicera den utan mitt tillstånd.Man skulle ju kunna tänka sig att samma regler ska gälla för talat ord som för skrivet, att allt som sägs automatiskt blir upphovsrättsskyddat, något som tagits upp till disskusion på PiratPartiets forum efter Rasmus post idag. Ett sådant förslag, förstår nog de flesta, skulle väldigt snabbt leda till det vi redan börjar se med det skrivna ordet och som tydligt vittnar om det bisarra med den immateriella upphovsrätten. Nämnligen att ingenting kan skrivas (eller då sägas) utan risk för repressalier. "Ta den här meningen t.ex." Den har redan skrivits minst två gånger, och Bengt eller Kankuro på 9tails skulle kunna mena att meningen har verkstatus och att jag drar nytta av deras verk utan lov.Upphovsrätten uppstår ju automatiskt så fort ett verk skapas. Men hur vet man vad som är ett verk? Jag har automatiskt upphovsrätt på allt jag skriver här i bloggen men vem bestämmer vem som är upphovman till immateriella verk? Hur djupt ska man gå? En text? Idéerna i texten? Formuleringarna av idéerna? Orden i formuleringarna? Skrivtecknen i orden? Byggstenarna i skrivtecknen? Det låter som att gå väldigt långt men om jag tar ett digitalt fotografi av en skriven text räknas jag som upphovsman till pixeldatan som bygger upp texten.Det har ju nyligen plockats ner hemidor där man kunnat lägga upp ackordföljder i mer eller mindre kända låtar, med hänvisning till upphovsrätten till verket och det är ju ett känt faktum att det är svårt att skriva en pop-/rock-/folklåt utan att en låt med samma ackordföljd (eller t.o.m tonföljd i melodin) redan finns.Det ingår ju i konceptet ensamrätt att hämma vidareutveckling och innovation. Jag kan inte utvekla eller uppfinna vad jag vill. Så enkelt är det. Att säga att ensamrätt, som upphovsrätten och patenten, främjar nyskapande och innovation är helt enkelt att fara med osanning.

Av Johan - 10 oktober 2006 02:07

Nu finns den att köpa! Geek-a-Cycle. Det är en träningscykel som sitter monterad på datorbordet. Du måste trampa på för att datorn ska fungera.Det här är en uppfinning som har kommit upp många gånger. Ibland har det handlat om strömförsörjning och ibland om stillasittande.På hemsidan står det väldigt mycket om hur dåligt det är om man sitter still för mycket, hur många som är tjocka i USA och hur mycket man dör av det men väldigt lite om de tekniska specifikationerna som jag är intresserad av. Kommer strömmen till datorn att brytas om jag inte trampar tillräckligt fort (med risk att skada hårdvaran)? Är den kopplad till nån smart mjukvara som låser datorn, och vilka OS funkar den till?Hela maskinen med cykel, bord och allt kostar $349,95 och kan tyvärr inte beställas utanför USA.

Av Johan - 10 oktober 2006 01:41

Oskar Swartz har skrivit ett inressant blogginlägg som handlar om både språk och upphovsrätt. Han menar att han har kommit på ordet livsstilsexpansionist och eftersom ingen annan tycks ha använt ordet och eftersom man inte behöver registrera ett verk eller få det godkänt av någon så torde han ha "uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten". Alltså alla ekonomiska och idéella rättigheter.

Nu är Oscar Swartz så behjärtansvärd att han låter vem son helst använda ordet livsstilsexpantionist om man bara länkar till original-posten om ordet i hans blogg, vilket jag därför gör här. Tack, det var billigt för ett så fint ord!

Passar på att skriva det igen, nu när jag ändå betalat för det:

Livsstilsexpansionist!

För övrigt har jag lagt till lite bloggar som jag brukar läsa i listan med länkar i högerspalten.

Ovido - Quiz & Flashcards