Alla inlägg under januari 2007

Av Johan - 24 januari 2007 20:38

Trinidad-Tobago var som väntat ett land fyllt av bootleg-filmer och avbrända CD- och DVD-skivor. I huvudstadens shoppingområden stod det en gatuförsäljare var tredje hus med stora ljudanläggningar kopplade till bilbatterier och spelade den typiska soca-musiken på öronbedövande volym och sålde avbrända album och hemmagjorda samlingsskivor.Men det mest spännande var när jag gick förbi en försäljare med, som alla, ett utbud av CD-R-skivor med handskrivna titlar och omslag utskrivna på vanligt skrivarpapper men som också hade den här skylten stående bland skivorna. Skulle gärna frågat om hur reglerna för sånt fungerar där, men han verkade inte vara intresserad och musiken var så hög så jag var tvungen att gå för att behålla trumhinnorna.

Av Johan - 24 januari 2007 20:00

Tillbaka från Trinidad! Dyker säkert upp nåt inlägg om resan nån gång!Men nu:Jag såg just ett utomordentligt föredrag på YouTube av Lawrence Lessig, Professor of Law på Stanford Law School.Det hela handlar om huruvida "Google Book Search" (tidigare "Google Print") faller under lagen om "fair use". Ska Google få scanna in alla väldens böcker och göra dem tillgängliga för sökning? Och i vilken omfattning ska materialet visas för användaren?Lessig ger en väldigt bra inblick i American Association of Publishers och the Authors Guilds stämning av Google om projektet Book Search och generellt om de som han kallar IP-extremists (Intelektuella Rättighets-extremister) kamp om makt.Videon är 30 min lång, men väl värd varje minut!

Av Johan - 9 januari 2007 18:34

Om någon undrar varför det är så tyst här så ar jag på en tvåveckorssemester på Trinidad och jobbar på min pirat-image.Rom for hela slanten.återkommer när jag kommer hem igen, runt den 20:e.

Ovido - Quiz & Flashcards