Direktlänk till inlägg 7 juli 2006

Språket. Om neger och tysta ljudvågor.

Av Johan - 7 juli 2006 17:16

Idag påmindes jag två gånger, på olika sätt, hur spännande språket är.Idag såg jag en T-shirt på Strand Hotell i Borgholm, där jag för tillfället sommarjobbar, med ett mycket spännande tryck. Det stod ”Bevara negerbollen!” i vitt på svart. Eftersom tröjan för tillfället var obemannad så var det svårt att avgöra huruvida det fanns något motiv som hade med att bäraren var mörkhyad att göra, men det spelar ju egentligen ingen roll. Eftersom jag har svårt att tänka mig att bollen av choklad på något sätt är hotad så måste ställningstagandet på tröjan ha med ordet "neger" att göra, inte sant? Kan det vara ett sätt att göra "neger" till ett vanligt icke-nedsättande svenskt ord på samma sätt som gjorts med t.ex "blatte", som nu är helt accepterat (se t.ex Blatteförmedlingen), eller "pirat" som vi jobbar hårt med att positivifiera. Jag kan bara spekulera i hur tröjans ägare tänkte, men tröjan, som i layouten såg ut som vilken annan "Jag är en superbabe!"- eller "Krama mig!"-tröja som helst, fick mig verkligen att tänka till.När jag sedan kom hem från jobbet och skulle fika satte jag mig som vanligt och läste på mjölkkartongen. Vad finns det annars att göra vid ett matbord utan dagstidningar? Så här började texten:”Musik, prat och kvitter är egentligen helt tysta tryckvågor i luften, ända tills din hjärna bestämmer att det är ljud.”Vad menas? Är det meningen att barnen ska bli förvirrade (för jag hoppas att det är de som är målgruppen)? Hur kan tryckvågorna i luften vara tysta? När din hjärna tolkar tryckvågorna i luften som ljud, är de då inte ljud även i luften? Om inte, vad fyller det då för syfte att säga att de är tysta? Vore det nån skillnad att säga att synintrycken inte är något annat än osynliga vågor i luften tills din hjärna bestämmer att de är ljus?Jag förstår ju givetvis vad de vill förmedla, men att skriva "helt tysta" om ljudvågor är ju klart kontraproduktivt. Är de ljudvågor så är de ljud och därmed inte tysta.Språk är kul! På återhörande!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 30 april 2007 23:16

Nu är mitt egna hemsidesprojekt äntligen layoutat och klart att fyllas.   Från och med nu hittar ni bloggen på [url=www.johanronstrom.se]www.johanronstrom.se[/url].   Ses där! ...

Av Johan - 26 april 2007 20:39

[url=http://aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,1055262,00.html]Det här [/url]verkar ju vara ett steg i rätt riktning!   Roliga siffror nedanför också. Får mig att tänka på [url=http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,757539,00.html]den hä...

Av Johan - 26 april 2007 20:19

En artikel på [url=http://tv4.se/nyheter/544863.html]TV4.se[/url] skriver att en undersökning i Norge visar att varannan norsk man anser att kvinnor som flirtar får skylla sig själva om de våldtas.   Av de tillfrågade svarar 48 procent att kvinnan är...

Av Johan - 23 april 2007 01:11

En nyhet i PCWorld (via Slashdot) beskriver en teknisk lucka i GPS-navigationssystem för bilar.   Två säkerhetsexperter har upptäckt att navigationssystemen tar emot trafikvarningar och väderupplysningar via den data-kanal som alla FM-radiostationer ...

Av Johan - 16 april 2007 19:34

Läste en mycket intressant artikel om en undersökning om könsroller och förväntningar i DN, via Johanna Nylander. Men jag håller med om, som Johanna skrev, att det är lite konstigt att artikeln inte tar upp den manliga könsrollen, och de förväntninga...

Ovido - Quiz & Flashcards