Alla inlägg den 9 juli 2006

Av Johan - 9 juli 2006 19:34

I dag kom jag att tänka på ett slagord som min far hade på nån liten brosch någonstans hemma när jag var liten. Det stod ”Remember Bhopal!” på den. Det funkade ju tydligen. Jag kommer ihåg det än. Men vad är Bhopal? Jag har någon vag aning om att det kan vara en plats där något hemskt hände som man ska minnas för att inte göra om samma misstag, men eftersom jag är för ung för att minnas Bhopal så nöjer jag mig med att minnas texten på broschen (men jag kommer nog att kolla upp Bhopal snart). Kul att det kom upp i alla fall. Troligen eftersom vi brukar skämta om friteatergruppen "Teater Bhopa".Nog om det.I dag åkte jag i en hiss. I hissen fanns en skylt där följande text residerade:VID FEL RING VÅRDYGNET RUNT SERVICE Eftersom de gjort som alla andra skyltskrivare tycks göra och struntat i skiljetecken, och dessutom skrivit allt med versaler, så kan man ju inte veta om de menar att man ska ringa någon som heter Vår (Jag vet en som heter Sol). I så fall, vore det inte bättre med ”Service dygnet runt” eller åtminstone ”Service runt dygnet”. Eller är det så att de helt enkelt särskrivit och menar ”dygnet runt”-service. Givetvis förstår jag vad de menar, i det här fallet, men jag ser tendenser till språkförbistring här. Tro nu inte att jag är fientlig mot förändringar i språket, tvärtom anser jag mig vara en god förebild i sammanhanget, men ”felen” i språket i det här fallet beror bara på slapphet och hämmar variation i ordförrådet. Jag har länge påpekat för folk t.ex skillnaderna mellan var och vart, för att hur slappa vi än är så vill jag ha ett så brett och rikt språk som möjligt. Jag måste erkänna att jag börjar ge upp kampen om ju var och vart på samma sätt som jag redan slutat påpeka för folk att det heter ”bättre än jag” och inte ”bättre än mig”, även om man inte orkar säga ”bättre än vad jag är”. Men jag håller med om att det är ett knepigt fall. Jag skulle nog ha skrivit som ovan med hartassar och bindestreck, eller möjligen dygnet-runt-service, men dygnet-runt är ju inte ett ord. Högst knepigt...Slut för idag.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards