Direktlänk till inlägg 23 september 2006

Wii!

Av Johan - 23 september 2006 13:21

Vilket ser roligast ut? ;-)Nya TV-spelskonsoler har länge tävlat i prestanda, snabbhet och styrka, och med kring-features som DVD-uppspelning och online communities. X-boxen är ju nära på en fullfjädrad dator.Detta har, enligt mig, inte varit till spelens fördel. Fokuset har legat på grafiken och snabbheten och möjligheten till t.ex nätverksspel över internet, och det som har strukit på foten är det som jag, som TV-spelsnostalgiker, skulle kalla genuinitet. Det började gå "utför" i och med nintendo 64. Redan där handlade det om många-(och-gärna-analoga)-knappar-på-handkontrollen-syndromet (trodde någon att en analog styrspak skulle hålla mer än en vecka?) och 3d-är-snyggare-hur-det-än-ser-ut-mentalitet. Med det menar jag inte att det inte finns många bra och roliga spel med känsla som kommit senare, för det gör det, men hårdvaran har inte varit helt gynnsam för spelen. I alla fall inte det jag, och många med mig, gillar.Att jag tycker så kan bero på att jag anser att spel som Halo eller Golden Eye hade gjort sig bättre på en dator, kanske mest för att jag aldrig sett en first (eller third) person shooter som gör sig bra med handkontroll. Jag vill ha tangentbord och mus (eller varför inte pistolen i handen?).Nog med grafik- och kontrollpolitik. Det jag skulle komma till är att nintendos nya spelkonsoll "Wii" inte bara har det coolaste namnet och sötaste marknadsförningen, utan också verkar vara en satsning på spelkänsla och genuin underhållning! Maskinen har inte mycket bättre prestanda än föregångaren GameCube, men handkontrollerna (ja, du har oftast en i varje hand) är rörelsekänsliga så att du kan stå eller sitta och faktiskt göra de rörelser som din karaktär utför, i realtid. Du kan fäktas, spela tennis eller baseball, dirigera en orkester (!) och spela trummor med dina egna händer. Och alla ni som svänger med handkontrollen (och/eller hela kroppen) när ni spelar bilspel har kommit helt rätt!Titta på promotionvideon! Detta är en spelmaskin som för en gångs skull inte är anpassad för hard-core-gamers utan för vanliga människor och oss arkad-gamers där humorn och känslan är det viktigaste. Visst är det fint med verklighetstrogna 3d-miljöer, men var tog humorn vägen? Jag vill spela spel, inte styra en karaktär i en snygg emulerad verklighet. Där vinner alltid verkligheten.Jag, som har varit hard-core-dator-gamer men fallit ifrån, gillar starkt nintendos satsning på casual play, fysisk interaktivitet (älskade dance dance revolution och singstar) och sådan där multiplayer som får alla syskon, från 7 till 25 år, tjejer som killar, att samlas framför Super Smash Bros eller Mario Kart 64 på kvällarna.Wii släpps om 79 dagar och även om jag inte kommer att ha råd eller tid med den just nu, så gillar jag verkligen att nintendos satsar på att vinna tillbaka sina gamla NES-arkadspels-gamers. Vi är många som fortfarande spelar Bubble Bobble till NES för att det inte gjorts nyare spel med den känslan.Wii will rock you!

 
 
Jonte

Jonte

24 september 2006 17:07

Trevlig blogg skall läsa igenom den
Länkade dej från mej

http://c23.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 30 april 2007 23:16

Nu är mitt egna hemsidesprojekt äntligen layoutat och klart att fyllas.   Från och med nu hittar ni bloggen på [url=www.johanronstrom.se]www.johanronstrom.se[/url].   Ses där! ...

Av Johan - 26 april 2007 20:39

[url=http://aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,1055262,00.html]Det här [/url]verkar ju vara ett steg i rätt riktning!   Roliga siffror nedanför också. Får mig att tänka på [url=http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,757539,00.html]den hä...

Av Johan - 26 april 2007 20:19

En artikel på [url=http://tv4.se/nyheter/544863.html]TV4.se[/url] skriver att en undersökning i Norge visar att varannan norsk man anser att kvinnor som flirtar får skylla sig själva om de våldtas.   Av de tillfrågade svarar 48 procent att kvinnan är...

Av Johan - 23 april 2007 01:11

En nyhet i PCWorld (via Slashdot) beskriver en teknisk lucka i GPS-navigationssystem för bilar.   Två säkerhetsexperter har upptäckt att navigationssystemen tar emot trafikvarningar och väderupplysningar via den data-kanal som alla FM-radiostationer ...

Av Johan - 16 april 2007 19:34

Läste en mycket intressant artikel om en undersökning om könsroller och förväntningar i DN, via Johanna Nylander. Men jag håller med om, som Johanna skrev, att det är lite konstigt att artikeln inte tar upp den manliga könsrollen, och de förväntninga...

Ovido - Quiz & Flashcards