Alla inlägg den 19 september 2006

Av Johan - 19 september 2006 14:44

Det finns en stor problematik kring tillfälligt minne i datorer och lagring av upphovsrättsskyddat material.Problemet bygger på att en dator fungerar på ett sådant sätt att material som visas på skärmen, inklusive upphovsrättsskyddad bild och film, och som spelas upp i högtalare, inklusive upphovsrättssyddad musik och ljudeffekter, för att kunna framföras för användaren i princip först måste lagras i datorns minne. Detta är en effekt av att överföring över ett nätverk inte är så snabbt och/eller pålitligt som överföringen från t.ex en hårddisk eller RAM-minne.När du tittar på en hemsida, som denna, så läser du inte en sida på nätet. Du läser en sida som din browser har laddat ner från nätet och visar för dig från hårddisken. Detsamma gäller även när du tittar film eller musik på t.ex YouTube eller Yahoo! Launch (även om en del streamat material succesivt raderas när det visats, men det är ju ett val hos mjukvarutillverkaren)Detta innebär givetvis att upphovsrättsinnehavarna får problem. Jag får ju inte spara en upphovsrättsskyddad bild på min dator, men min webbläsare gör det ändå automatiskt varje gång en visas. Nu finns det givetvis undantagslagar för sådant s.k cache-minne, men det innebär ändå ett problem.Vilka tillfälliga minnen är”lagliga”, och vilka vill vi ska vara det? Problematiken slutar inte där. Betänk detta:Det har länge forskats på biologiska minneskretsar; organismer som när de laddats med ström behåller laddningen på samma sätt som magnetbanden i en hårddisk. Detta leder mig osökt till den mänskliga hjärnan som givetvis också är uppbyggd av biologiska minneskretsar. Är mitt minne att anses som mellanlagring av upphovsrättskyddat material? Och eftersom jag inte automatiskt glömmer det jag sett utan lagrar det permanent; begår jag ett upphovsrättsbrott?Att reglera sådant kan låta som en bisarr dystropi, men det ligger faktiskt inte så långt borta som man kan tro. Detta är diskussioner som vi kommer behöva ta, och på allvar, inom en snar framtid.

Av Johan - 19 september 2006 12:18

Här ser vi ett R-gonomiskt pirattangetbord. En nödvändighet för alla piratbloggare.Med anledning av international talk like a pirate day har Loading Ready Run gjort en instruktionsvideo i hur man, dagen till ära, pratar som en pirat.Följ instruktionerna och njut av en trevlig prata-som-en-pirat-dag!

Ovido - Quiz & Flashcards