Alla inlägg den 25 september 2006

Av Johan - 25 september 2006 02:27

Jag antar att alla redan vet att Steve Irwin, Crocodile hunter, är död. Han blev stucken av en stingrocka under en inspelning av The Ocean's Deadliest och avled måndagen den 4:e september 44 år gammal.På Steves minnesceremoni på Australia Zoo, hans egen park, höll hans 8-åriga dotter Bindi Sue Irwin ett tal åt pappan. Jag hittade talet på YouTube, och känner att jag måste sprida det.Bindi är för övrigt namnet på en sorts saltvattenkrokodil.

Av Johan - 25 september 2006 00:35

Nu har jag tröttnat lite på att skriva om teknik för en stund.Idag såg jag reprisen av första avsnittet av SVTs nya dramaserie "Poliser". Ganska förutsägbart men ändå snyggt och spännande. I serien, som naturligtvis handlar om poliser, förekommer en av polisernas dotter Klara som är mobbad i skolan för sin övervikt. Klara spelas av Sara Malmström och gör en jättebra skådespelarprestation, men det jag tänker på, och har tänkt på många gånger förut är: hur rekryterar man folk till sådana roller? Syftet med rollen är ju att vara "den tjocka dottern" i sammanhanget. Går StagePool ut och söker "överviktiga 14-åriga tjejer till ny dramaserie"? Man måste ju dessutom vara fruktansvärt stark och säker på sig själv (gissar och hoppas jag) för att klara att spela övergreppsscener som handlar om sånt. Och när man behöver någon som är ful i en film? Eller missbildad, och inte kan eller vill trickfilma?Jag tänkte inte komma fram till nåt, bara få ut mig tanken, och beröma Sara för en trovärdig rollprestation!Och när man ändå har en pirat-politik-blogg så är det kanske på sin plats att nämna att SVT verkar ha förstått något och har avsnittet av Poliser i sin helhetSVT Video (man kan högerklicka i filmen och välja "Zooma" -> "Helskärm"). Man kan också prenumerera på RSS-feeds med SVT Podd-TV. Sjukt bra! Utnyttja den chansen. De samlar statistik på hur såna tjänster utnyttjas, så titta på en lovande svensk serie och visa att såna här distribueringssystem ska uppmuntras! Jag prenumererar på lite av deras RSS-feeds.

Ovido - Quiz & Flashcards